גוף חרדי: פרקים מאתנוגרפיה בהכנה – מבוא

זה עשור או שניים הופכת הכתיבה על גוף האדם לתעשייה פורחת במדעי החברה והרוח. ספרות עשירה למדי הצטברה על הגוף. ובכלל זה על הגוף הגברי ועל הגוף הדתי. העבודה המוגשת כאן משתלבת במסורת זו של עיון ומחקר.

מאת: פרופ' גדעון ארן

לאחרונה ראו אור פרסומים חשובים על הגוף היהודי המסורתי והם מהווים בסיס לעבודתי. אבל היא נבדלת מהם, משלימה אותם. ומתקדמת מעבר להם: ראשית, עבודה זו מתמקדת בתת־אוכלוסייה יהודית, במגזר דתי מוגדר שגופו לא נבדק עד כה. שנית, העבודה מתייחסת למציאות בת־זמננו, מאתרת מגסות גופניות המתפתחות ממש בימים אלה.

לבסוף, עבודה זו מסתמכת על ־מחקר שדה״ מהסוג הסוציולוגי־אנתרופולוגי, בעיקר על תצפית וראיון,זאת ועוד. הפרסומים בנושא גופו של היהודי דנים בדרך כלל בטקסטים מקודשים ובעדויות היסטוריות. במורשת דתית רשמית פחות או יותר ובתפיסות קלאסיות של הגוף היהודי.

לעומת זאת, החומר המוצג כאן מתייחס להתנהגות הגופנית בפועל. אין כאן נגיעה במסורות ובמנהגים כתובים – בחומרים הלכתיים ואגדיים, במקורות רבניים או קבליים – אלא במידה שהם הועלו על ידי הנחקרים עצמם, בשיח הפנימי שלהם ובשיחתם עמי, כעוגנים חיוניים להסבר הפרקטיקה הגופנית העדכנית.

לקוח מאת הספר "חרדים ישראלים" ממאמרו של פרופ' גדעון ארן "גוף חרדי-פרקים מאתנוגרפיה בהכנה".

 

אודות פרופסור גדעון ארן

פרופסור גדעון ארן הוא פרופסור לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, המתמחה בחקר הדת, מצד אחד, וקיצוניות ואלימות, מצד שני, ובעיקר מתמקד בנקודת המפגש בין שני התחומים.
פורסם בקטגוריה גדעון ארן, חרדים, מאמרים מקוריים, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.