פרופסור גדעון ארן: מיהו ישועה בן שושן מוביל המחתרת היהודית?

מאחורי תפישת הפוטנציה השלילית של השיקוץ והמזימה להחריבו עומדת דמותו הפלאית של ישועה בן שושן, מיסטיקן מגיל צעיר יחסית ומקורב לרבנים מיסטיקנים מופלגים, שחבר ליהודה עציון, המוביל האידיאולוגי של המחתרת, בעל תורת הגאולה מבית מדרשו של שבתי בן-דב.

מאת: פרופ' גדעון ארן

ההשראה לתוכניתם המחתרתית הגרנדיוזית באה להם מקבלת האר"י. ליתר דיוק, הם עדכנו ויישמו חלק בלתי נפרד – אך פחות בהיר וידוע לכל – מתורת התיקון, והריהו יסוד ה"בירור" (מלשון ברירה, סלקציה). לפי עיבוד פשוט של עקרון מיתוס הבירור, שלטון הרוע בתחום נכבד מן ההוויה ויכולתו להלחם באלוהות ולפגוע בבני אנוש,  מושג באמצעות שביית הניצוצות בידי הקליפות.

לרוע, שהוא תמצית הקליפות, אין מקור כוח עצמאי, ואת כל חיותו הוא שואב מאחיזתו בקדושה שהיא תוכן הניצוצות. האלוהות היא הספק הבלעדי של אנרגיות קיום ועשייה, ולסיטרא אחרא יש תקומה אך ורק כל עוד הוא מתחבר למקור האלוהי בכוחניות או ערמומיות ויונק ממנו. הצלת הניצוצות מתפישת הקליפות היא המפתח לחיסול כוחות הרשע העליונים והתחתונים. אין תיקון לשמים ולארץ ללא הפרדה של ממש בין שליחי הטוב והרע.

לקוח ממאמרו של גדעון ארן "Contemporary Jewish Mysticism and Palestinian Suicide Bombing".

 

אודות גדעון ארן

פרופ' גדעון ארן מח' לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה האוניברסיטה העברית ירושלים
פורסם בקטגוריה גדעון ארן, זקא, יהדות, מאמרים מקוריים, פרופסור גדעון ארן, ציונות דתית, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.