גדעון ארן: זיהוי גוש אמונים עם זיכרון ושלום עכשיו עם שיכחה

ליבה של תזה זו היא איתור סלע המחלוקת בשאלת היחס אל הזמן, לא פחות מאשר בשאלת היחס אל המרחב, וזיהוי גוש אמונים עם זיכרון ושלום עכשיו עם שיכחה. הפרובוקטיביות שבטענה מתעצמת עם ההתנסחות הבוטה – הלא אופיינית לפייגה – בסגנון  "גוש אמונים הוא מכונת זיכרון", או, "בגוש אמונים מתחולל המפץ הגדול של הזיכרון".

הכתוב לקוח מתוך המאמר "מיהם העכשוויסטים האמיתיים?" אשר נכתב על ידי פרופ' גדעון ארן. 

גדעון ארן

גדעון ארן

מנגד מוצגת תנועת ש.ע ככוהנת השיכחה. ככל טענה 'חזקה' גם את זו ניתן להאשים בגוזמא, רדוקציוניזם וחד-מימדיות. במקרה שלפנינו אין הדבר גורע כהוא זה מהצלחתה לעורר מחשבה מענינת. במקום בו מרוכז כוחו וייחודו  של הספר טמונה נקודת תורפה.

עבודת הזיכרון של ג.א ועבודתו על הזיכרון, לצורך ישוב וסיפוח השטחים, מופיעה כעיקר וחזות הכל. לרגעים נדמה שפייגה מתלהב כל-כך מחיבור ג.א עם זיכרון ומרחיק לכת בעניין זה, עד שהוא מוצא עצמו נאלץ להדביק את ש.ע לשיכחה בדיעבד ובאופן שרירותי משהו, ובלבד שתישמר אותה סימטריית הפכים.  ש.ע ושיכחה? מה על העבודה המאומצת  והיעילה  שהשקיעה התנועה בהנצחת רה"מ רבין?

אפשר גם לומר אחרת: בזיהוי ש.ע עם שיכחה יש משום אימוץ מבלי דעת של עמדת ג.א. בעוד ג.א, שעושה הכל, במישרין ובעקיפין, כדי לרכוש מונופול על הזיכרון, בודאי יקבל עליו את דין החוקר, סביר לשער שש.ע תדחה את תוית השיכחה שהודבקה לה. מן הסתם, תנועה זו תערער על תביעת הבלעדיות של התנועה האחרת, ותייחס לעצמה 'זיכרון אחר'.

ההשלכה הפרדוקסלית של זיכרון ושיכחה על שאלת מהותו של בית וזהותו של מקומי

הרטוריקה של ג.א משתלטת משהו על טיעוני פייגה בעוד נושא מרכזי. הדבר נוגע להשלכה הפרדוקסלית של זיכרון ושיכחה על שאלת מהותו של בית וזהותו של מקומי. את ההכשר המוסמך לחזקת ישראל על הארץ השלמה, ג.א מבסס על זיכרון מיתו-הסטורי, מההבטחה המקראית לאברהם וכיבושי יהושע ועד עליות החלוצים ורכישת הקרקעות. לאישוש תביעת הבעלות מטפחת התנועה את הזיכרון, ואת מאבקה כנגד דורשי הנסיגה היא מנהלת כ"קרב על הזיכרון".

לעומת זאת, מגמת ש.ע להתנשל מן הארץ השלמה נבנית מן ההתכחשות לזיכרון, ליתר דיוק, מפרוייקט הנחלת השיכחה. לפי פייגה, הזיכרון מקרב עת יש"ע ל'כאן', והשיכחה מרחיקה את יש"ע ל'שם'. פיתוח הרעיון שבספר מוליך לקביעה שבאמצעות הטיפול בזיכרון מבקש ג.א לעשות את השטחים ל"בית" ול"מולדת". אלא שכך נקלעת התנועה למילכוד.

גדעון ארן הוא פרופ' לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.

 

אודות גדעון ארן

פרופ' גדעון ארן מח' לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה האוניברסיטה העברית ירושלים
פורסם בקטגוריה גדעון ארן, גוש אמונים, מאמרים מקוריים, ציונות דתית, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.